Faner

torsdag den 10. januar 2013

Djævlehue med pompon - OPSKRIFT

Endelig kan jeg dele en opskrift med jer. Mange har spurgt efter den og jeg er glad for endelig at kunne dele den med jer:-). Opskriften er gratis i str. ½ år.

Opskriften er til den vamsede djævlehue i alpaca, som jeg har strikket mange gange og også vist her på bloggen en del gange. Jeg sætter altid en lille pelspompon på toppen - så synes jeg den får et ekstra kært  og personligt udtryk - men du kan naturligvis også lave den af garn. Huen er varm og lækker uanset pompon eller ej:-)

Opskriften er min egen, så brug den gerne så meget du vil til privat brug men referér gerne til mig:-).

Info
Strørrelse:  ½ år
Garn:  Isager alpaca 3
Garnforbrug:  50 g (det rækker lige akkurat, men vil du være helt sikker, så køb 100 g)
Pinde:  4.5 mm jumperpinde eller rundpind og 4 mm hæklenål (til bindebånd)
Strikkefasthed:  19m x 32p  (10 x 10 i retstrikning)
Tilbehør:  evt. en pelspompon og 1 trykknap (ca. 10 mm)


Sådan gør du
Slå 26 masker op på pind 4.5

Strik nu efter arbejdsdiagrammet, hvor 

A-delene skal strikkes således:
retsiden: 2r - 1 m ind (2 r sm) - 20r - 1 m ud (saml lænken op inden de to sidste masker på pinden og strik den drejet ret) - 1 vr løs af med garnet foran arbejdet
1 r - 1 vr løs af med garnet  foran arbejdet - 1r.
vrangsiden: 1 vr løs af med garnet foran arbejdet - 1 r- 
1 vr løs af med garnet foran arbejdet - 1 r - 22 r.

og B-delene skal strikkes således:
retsiden: 2r - 1 m ud (saml lænken op strik drejet ret) - 20r - 1 m ind (2 r sm) - 1 vr løs af med garnet foran arbejdet - 1 r - 1 vr løs af med garnet  foran arbejdet - 1r. 
vrangsiden: 1 vr løs af med garnet foran arbejdet - 1 r- 
1 vr løs af med garnet foran arbejdet - 1r - 22 r.

Som du kan se på arbejdsdiagrammet, skal du således strikke A-delens ret og vrangside 12 gange og derefter strikke B-delens ret og vrangside 12 gange o.s.v.

På sidste vrangpind i den sidste B-del lukkes af.

Sy nu huen sammen i den rækkefølge, som der er vist på monteringsdiagrammet. 
Sy sammen i den yderste maske, så sømmene bliver så flade som mulig.
Hækl to bindebånd på ca. 20 cm af luftmasker. Hækl med dobbelt tråd, 
så bindebåndene bliver ret faste. Montér dem på huen.

Montér en trykknap på huen og den anden del på en pompon.

Færdig:-)


Husk
Det er vigtigt, at de 4 yderste masker, der er huens forkant strikkes meget løst gennem 
hele arbejdet, da forkanten ellers bliver stram og ikke særlig pæn.



Hvis der skulle være fejl i opskriften eller noget, der er uklart, så skriv.

19 kommentarer:

  1. Så utrolig fin denne var!

    SvarSlet
  2. Hej Rikke
    Har lige fundet din blog, smukke smukke ting du laver.
    Jeg vil rigtig gerne købe en pompon, men har desværre været lidt uheldig med paypal, mon jeg kan betale via bank overførelse?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Jeg er glad for, at du har fundet min blog og tak for ordene:-) Du kan godt betale via bankoverførelse. Send mig en mail på handmadebygeertsen(at)gmail.com så finder vi ud af det.

      Slet
  3. Hej Rikke,
    Jeg har stadig et par pomponer tilbage fra min sidste bestilling hos dig, og ville gerne strikke djaevlehuen (den suverænt bedste opskrift) i størrelse 1 og 3 år, i samme garn. Kan du hjælpe mig med at få din opskrift til at matche disse størrelser? Tusind tak. Hilsen Sanne

    SvarSlet
  4. Det er virkelig en fin hue :-) Er det muligt at købe opskriften i mindre størrelser?

    SvarSlet
  5. Hej, kan du uddybe hvordan der er 4 masker til kanten, når du slår 26 m op og på A-stykket strikker 20 m i midten. Er det en i-cord/hestetømmekant? Med venig hilsen.

    SvarSlet
  6. Hej Lilian. Hvis du ser bort fra den maske du tager hhv ind og ud på A-stykket, så strikker du 2 masker i den ene side, 20 i midten og så har du 4 masker i kanten. Jeg tror det vil give mening, når først du går i gang:-) Ellers må du endelig skrive igen.
    Vh Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det samme problem som Lillian, jeg synes der skulle stå strik 18 masker . Som een der har striket i mange år fandt jeg hurtigt ud af det.
      Venlig hilsen
      Ingelise

      Slet
  7. Mener du slå 26 m op, strik 2 r, 2 r sm, 16 r, 1 ud (lænke strikket dr r), 2 r, 1 vr løs af garn foran, 1 r, 1 vr løs af garn foran, 1 r ? Mvh Lilian

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lilian.
      Nej :-) Slå 26 masker op.
      Strik: 2 r, 2 r sm, 20 r, 1 ud (dr r), 1 vr løs af, 1 r, 1 vr løs af, 1 r.
      Giver det mening nu?
      Vh Rikke

      Slet
  8. Hej Rikke, du lægger så udtagningen (velvalgt) før de sidste 4 (ej 2) masker. Du strikker antagelig 18 m i midten, som syner af 20 m, når der er taget ind og ud. Nu vil jeg strikke huen og prøve den søde kant. Mvh Lilian

    SvarSlet
  9. Hej Rikke, Jeg er helt vild med din hue og er klar med pinde og garn :-) Kan dog ikke helt få maskeantal og opskrift til at passe sammen. Når jeg læser din opskrift, har jeg brug for 28 masker, for at få det til at gå op!
    Først bruger du 4 masker, som bliver til 3, så bruger du, 20 masker og så igen 4 masker, som bliver til 5. Kan du hjælpe mig med at forstå? Kan man købe din opskrift i str. større?
    Kærligst Sirid

    SvarSlet
  10. Hej som jeg læser din opskrift skal de 6 moduler strikkes hver for sig for derefter at blive syet sammen og ikke som jeg troede strikkes i ett stykke. Har jeg helt mis
    forstået det.

    SvarSlet
  11. Hej Jeg vil gerne spørge om det er muligt at få opskriften på djævlehuen i str. 9 mdr.

    Hilsen Lis / Als

    Kan jeg kontakte dig over email eller hvordan?

    SvarSlet
  12. Hello. I love your baby hat with a pompom. It is posible you to translate in English? I would like to do for Christmas.
    Plis i really like it.
    My email is vodkita@msn.com. Thank you very much and happy christmas and happy new year.

    SvarSlet
  13. Hej
    Fine ting der er her.
    Jeg er gået igang med din djævlehue.
    Mener du at A delen skal ialt strikkes 12 gange eller ialt 24 gange.
    M.v.h
    Ann

    SvarSlet
  14. Hej,
    Så fin en djævlehue - men hvor kan jeg købe opskriften i str 1 år?
    Venlig hilsen
    Marianne

    SvarSlet

Tusind tak fordi du vil lægge en kommentar :-)